Nordens största YouTube-gala intar Cirkus i Stockholm den 3e juni. För fjärde året i rad samlas Sveriges största kreatörer för en kväll i sann gala-anda med syfte att belöna kreativa innehållskapare på sociala plattformar.

Guldtuben anordnades för första gången 2014 och blev snabbt det mest omtalade eventet bland YouTubers då det för första gången någonsin arrangerades en gala exklusiv för dessa kreativa eldsjälar. Förra året bjöd Kodjo Akolor och Kristina 'Keyyo' Petrushina in till gala tillsammans med prisutdelare så som William Spetz, Gry Forsell, Heaton, Gunilla Persson och Molly Pettersson Hammar och artister så som Sabina Ddumba, Oscar Zia och Molly Sandén.

Den traditionella pressen uppmärksammade galan i diverse morgonsoffor, nyhetsreportage, radioreportage och TV-intervjuer. Galan blev även otroligt uppmärksammad på YouTube och engagemanget för årets gala är skyhögt då Guldtuben i år kommer bli större, lyxigare och ännu mer storslaget.

Under Guldtuben 2016 infördes det helt unika priset Årets Budskap med syftet att belöna en innehållsskapare som genom sina sociala plattformar förmedlat trygghet och motivation. En oberoende organisation ska årligen stå bakom denna kategori och även utse vinnaren av priset. För att öka spänningen avslöjas inga detaljer om vilken organisation som i årets gala står bakom priset.

Under Guldtuben 2016 stod BRIS bakom Årets Budskap som under galan presenterades av Sveriges kulturminister Alice Bah Kuhnke och tilldelades YouTube-profilen Sara Nyström med motiveringen:

"Priset går till en väldig modig person som med hjälp av sin berättelse ger oss en inblick i hur det kan kännas att vara med om något mycket svårt som barn. Med sin berättelse sprider Sara förståelse och mod. Modet att man kan visa känslor trots att det känns jobbigt och förståelsen för att man inte är ensam. Många barn som hör av sig till BRIS beskriver på ett liknande sätt som Sara hur det känns när en förälder dör. Sorgen och saknaden och de olika svårigheter som de sliter med efteråt är ett återkommande tema. Årets budskapet är att det går att få ett bra liv trots stora motgångar och att det finns ljus efter en mörk tunnel. BRIS skulle vilja gratulera Sara Nyström."

Guldtuben främjar motivation och glädje och står inte bakom hat eller förtal.

Design av

Viktor Erlandsson
straightdesign.se
Guldtuben

Priset utgår från play-tecknet, som är centralt i YouTube-världen. Sex stycken play-tecken möts i en avig pyramid - där en av sidorna förstärks med ett graverat tecken med rundade kanter för att bejaka dess lekfulla natur.