Nordens största gala för digitala kreatörerna är äntligen tillbaka! För femte året i rad är det dags att samla och hylla Sveriges främsta digitala kreatörer och galan kommer direktsändas på SVT.

Guldtuben prisar de största, mest underhållande, inspirerande och engagerande kreatörerna i sociala medier som bidrar till att göra nätet till en roligare och bättre plats. Årets gala blir större och lyxigare än någonsin och bjuder på en rad nyheter t.ex lanseras nya kategorier som ger fler kreatörer från olika plattformar chansen att bli hyllade.

Även flera av tidigare års kategorier breddas för att inkludera fler kreatörer från fler sociala plattformar. Exempelvis kan kreatörer från alla plattformar vinna "Året Humor", ”Årets Lifestyle" och så vidare. Vi gör detta för att hylla så många som möjligt – och för att alla kreatörer oavsett plattform ska ha chansen att vinna en Guldtub.

Guldtuben byter också arena till Annexet och lanserar en ny röstningsprocess och nomineringsjury.

HÄR ÄR GULDTUBENS JURY

Guldtubens jury består av 13 personer från olika delar av mediebranschen. Dessa är anställda på influencernätverk, journalister och sociala medie-experter, ledare på stora sociala mediebyråer och populära artister samt influencers. Juryn har valts ut av en oberoende juryordförande för att representera en så stor bredd som möjligt av branschen. Juryns uppgift är att ta fram fem nominerade i varje kategori. Årets jury består av:

Peg Parnevik, Artist
Irena Pozar, Chefredaktör Veckorevyn.com
Emma Blom, Grundare & VD Social Industries
Emanuel Karlsten, Journalist
Fanna Ndow Norrby, Kommunikatör & journalist
Oscar Zia, Artist
Athena Afshari, Journalist & programledare
Ruby Jankkila, Project manager United Influencers
Richard Lindh, Talent Director Cube
Awa Santesson Sey, Artist
Fredrika Fry, Head of influencers, Splay
My Söderholm, VD, Social Minds
Daniel Troyse, Head of Influencer, Bonnier Magazines & Brands

Till årets jury bjöds anställda in från följande influencernätverk: Tailsweep/Ent Entertainment, United Influencers, Cube, Splay, United Screens och Tourn. Personerna uppmanades att agera oberoende trots att de representerade ett nätverk.

VAD GÖR GULDTUBENS OBEROENDE JURYORDFÖRANDE?
Juryns ordförande är helt oberoende och har ingen koppling till Splay, United Influencers eller SVT. Den oberoende juryordförandes uppgift är att sätta samman en jury av branschprofiler som ska utse de nominerade i galans 16 kategorier. Guldtubens oberoende juryordförande är Karin Winther, grundare av digitala konsultbolaget Winther Wonderland.

Fakta: Karin Winther
Karin Winther har tio års erfarenhet av mediebranschen på företag som SVT, Nexiko, Veckans Affärer, Baluba och Svenska Dagbladet. Hon har arbetat som digital chef, digital strateg, kreativ chef, innehållsutvecklare, producent, programledare och skribent. Idag driver hon den egna konsultverksamheten Winther Wonderland där hon hjälper företag och organisationer nå sin målgrupp genom att skapa engagerande videoinnehåll - och sätta träffsäkra, digitala strategier för att nå fram med sitt budskap.

GULDTUBENS RIKTLINJER
Guldtuben skapades för att hylla och lyfta fram kreatörerna som gör nätet till en bättre plats. Det innebär att Guldtuben har nolltolerans mot rasism och tar tydligt avstånd från mobbning och kränkningar på nätet. Varje år delar vi också ut specialpriset ”Årets Budskap” där en kreatör som kämpar mot mobbing och kränkningar och jobbar för en positiv och inkluderande stämning på nätet prisas. För att bli nominerad i Guldtuben behöver du följa galans riktlinjer som handlar om att du måste producera ett innehåll som är fritt från hat, diskriminering, rasism, hot och som ett eller annat sätt kan uppfattas som stötande.

Design av

Viktor Erlandsson
straightdesign.se
Guldtuben

Priset utgår från play-tecknet, som är centralt i YouTube-världen. Sex stycken play-tecken möts i en avig pyramid - där en av sidorna förstärks med ett graverat tecken med rundade kanter för att bejaka dess lekfulla natur.